PJM - tłumacz języka migowego


Matematyka Małego Księcia

Klub Młodego Odkrywcy „My, tropiciele matematyki” działający przy Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku wraz z opiekunką dr Anną Rybak otrzymał nagrodę w konkursie „Razem dla lepszej przyszłości” – edycja dla Opiekunów Klubów. Fundatorem nagród jest Fundacja Global Compact Poland, zaś organizatorem konkursu Centrum Nauki Kopernik z siedzibą w Warszawie.

Nagrodzony projekt nosi nazwę „Matematyka Małego Księcia” i będzie realizowany w okresie  listopad 2024 - maj 2025  na Uniwersytecie w Białymstoku i w Szkole Podstawowej nr 11 w Białymstoku

Cele projektu to:

  • poszukiwanie korelacji między matematyką i literaturą różnych narodów: polską, ukraińską, białoruską;
  • wykonywanie przez dzieci różnych narodowości eksperymentów matematycznych inspirowanych treściami zawartymi w literaturze;
  • opracowanie materiału (np. broszury) zawierającej omawiane treści wraz z propozycją eksperymentów opartych na tych treściach;
  • pogłębienie integracji dzieci różnych narodowości;
  • zwiększenie zainteresowanie naukami ścisłymi.

Jako punkt wyjścia do realizacji projektu proponujemy analizę treści książki „Mały Książę" -jest to pozycja ogólnie znana.  Następnym krokiem będzie wykonywanie eksperymentów inspirowanych literaturą: geometrycznych na bazie planet z „Małego Księcia", różnych matematycznych związanych z postaciami literackimi, badanie własności figur geometrycznych z ilustracji itp. Źródłem inspiracji będzie literatura polska, białoruska, ukraińska i ewentualnie innych narodów, jeśli dzieci innych narodowości wezmą udział w projekcie.

Spodziewamy się, że projekt spowoduje:

  • wzrost zainteresowania matematyką i literaturą wśród dzieci;
  • lepsze zrozumienie korelacji między różnymi dziedzinami wiedzy;
  • zwiększenie integracji i współpracy między dziećmi różnych narodowości;
  • powstanie materiałów edukacyjnych, które będą mogły być wykorzystywane w przyszłości.

Realizacja tego projektu może być inspirującym doświadczeniem zarówno dla dzieci, jak i nauczycieli, promując kreatywność, współpracę i szacunek dla różnorodności kulturowej.

Projekt nie tylko rozwinie umiejętności matematyczne, ale także wzmocni więzi społeczne, promuje edukację i przyczyni się do rozwoju lokalnej społeczności.


Kluby Młodego Odkrywcy

Spotkania odbędą się 18 grudnia 2024 roku (środa):

  • o godzinie 16:00 w sali 3011 - Klub My, matematycy (uczniowie szkół ponadpodstawowych),
  • o godzinie 17:00 w sali 3011 - Klub My, tropiciele matematyki (uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych).
Zapraszamy do budynku Wydziału Matematyki na kampusie UwB przy ulicy Ciołkowskiego 1M.
Pliki do pobrania

problem.png

Rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez zwiększenie kreatywności uczniów i samodzielne formułowanie zadań do rozwiązania

W czasie egzaminu ośmioklasisty najwięcej trudności stwarzają uczniom zadania związane z rozwiązywaniem problemów. Podobna sytuacja występuje także w czasie egzaminu maturalnego z matematyki. Co roku najsłabiej wypadają wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki i najwięcej uczniów nie zdaje matury z powodu tego przedmiotu.

Jedną z przyczyn powyżej sytuacji jest zbyt słaby nacisk na rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów w czasie nauczania matematyki.

Według prof. Gruszczyk Kolczyńskiej „Szkoła realizuje zajęcia z edukacji matematycznej, na której przerabia niedobre podręczniki, kartka po kartce, strona po stronie. Natomiast nie uczy ani myślenia, ani działalności matematycznej.”

Stawianie w czasie edukacji matematycznej dużego nacisku na stronę formalną w nauczaniu matematyki sprawia, że czynne przejęcie inicjatywy przez uczniów w stawianiu zagadnień i sprawdzaniu hipotez jest dla nich bardzo trudne. Dlatego pożądane jest stwarzanie sytuacji dydaktycznych, w czasie których uczeń najpierw wyznacza samodzielnie cel do osiągnięcia w problemie matematycznym, a następnie będzie dobierał odpowiednio metody rozwiązania.

Więcej informacji: link


Podsumowanie Roku w Klubach Młodego Odkrywcy 2023/2024

W ubiegłą środę, 12 czerwca 2024 r., odbyły się ostatnie zajęcia Klubów Młodego Odkrywcy działających przy Wydziale Matematyki w roku szkolnym 2023/2024. Przez cały rok nasi uczestnicy z różnych grup wiekowych brali udział w fascynujących zajęciach matematycznych i interdyscyplinarnych, rozwijając swoje pasje i umiejętności.

Więcej informacji: link
Galeria zdjęć: link

    Seminarium dla nauczycieli matematyki

    Wydział Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku, Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki oraz Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku zapraszają NAUCZYCIELI MATEMATYKI na seminarium:
    Technologie informacyjno-komunikacyjne (i nie tylko) w kształceniu matematycznym.

    W tym roku szkolnym spróbujemy skoncentrować się na eksperymentowaniu na lekcjach matematyki. Wszyscy chcemy zainteresować bardziej naszych uczniów uczeniem się matematyki i uatrakcyjnić nasze lekcje, a jednocześnie zainspirować ich do działań twórczych i samodzielnego odkrywania wiedzy matematycznej.

    Porozmawiamy również o potrzebach i oczekiwaniach nauczycieli w zakresie tematyki poruszanej na naszym seminarium i spróbujemy nakreślić ramowy plan współpracy na rozpoczynający się rok szkolny.

    Seminarium odbędzie się 26 września 2024 roku (czwartek) o godzinie 16.30 w sali 3011 w budynku Wydziału Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku na kampusie przy ul. Ciołkowskiego 1M.

    Zainteresowanych nauczycieli szkół różnych typów serdecznie zapraszamy


    ©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

    W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.