Matematyka Małego Księcia dostępna dla wszystkich
Przekazujemy wszystkim zainteresowanym - uczniom, nauczycielom, rodzicom, dziadkom i wszystkim ludziom o szerokich umysłach - broszurę "Matematyka Małego Księcia".
Opracowanie powstało w ramach realizacji projektu „Matematyka Małego Księcia”, który otrzymał nagrodę w konkursie „Razem dla lepszej przyszłości” – edycja dla Opiekunów Klubów Młodego Odkrywcy. Fundatorem nagród jest Fundacja Global Compact Poland, zaś organizatorem konkursu Centrum Nauki Kopernik z siedzibą w Warszawie.
Cele projektu to:
Autorzy broszury to:
Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy „My, tropiciele matematyki” działającego przy Uniwersytecie w Białymstoku pod opieką dr Anny Rybak, która opatrzyła wszystkie działania komentarzem metodycznym oraz uczniowie klas VIa i VIb ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Białymstoku pod opieką wychowawczyń Bożeny Topczewskiej i Katarzyny Kołomyckiej oraz Pani Wicedyrektor Ewy Busłowskiej.
Matematyka jest wszędzie. W tym opracowaniu chcemy pokazać, w jak wielu utworach literackich tę matematykę znaleźliśmy i jak bardzo można wzbogacić swoją wiedzę z różnych dziedzin rozwiązując problemy, do których inspirują nas matematyczne odniesienia w literaturze pięknej.
Zapraszamy do znajdowania matematyki w różnych dziedzinach, w tym w literaturze. Życzymy wiele radości i entuzjazmu w podążaniu nieznanymi być może do tej pory ścieżkami poznawania świta!
Kluby Młodego Odkrywcy
Rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez zwiększenie kreatywności uczniów i samodzielne formułowanie zadań do rozwiązania
W czasie egzaminu ośmioklasisty najwięcej trudności stwarzają uczniom zadania związane z rozwiązywaniem problemów. Podobna sytuacja występuje także w czasie egzaminu maturalnego z matematyki. Co roku najsłabiej wypadają wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki i najwięcej uczniów nie zdaje matury z powodu tego przedmiotu.
Jedną z przyczyn powyżej sytuacji jest zbyt słaby nacisk na rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów w czasie nauczania matematyki.
Według prof. Gruszczyk Kolczyńskiej „Szkoła realizuje zajęcia z edukacji matematycznej, na której przerabia niedobre podręczniki, kartka po kartce, strona po stronie. Natomiast nie uczy ani myślenia, ani działalności matematycznej.”
Stawianie w czasie edukacji matematycznej dużego nacisku na stronę formalną w nauczaniu matematyki sprawia, że czynne przejęcie inicjatywy przez uczniów w stawianiu zagadnień i sprawdzaniu hipotez jest dla nich bardzo trudne. Dlatego pożądane jest stwarzanie sytuacji dydaktycznych, w czasie których uczeń najpierw wyznacza samodzielnie cel do osiągnięcia w problemie matematycznym, a następnie będzie dobierał odpowiednio metody rozwiązania.
Więcej informacji: link
Podsumowanie Roku w Klubach Młodego Odkrywcy 2023/2024
Seminarium dla nauczycieli matematyki
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.