Matematyka Małego Księcia
Klub Młodego Odkrywcy „My, tropiciele matematyki” działający przy Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku wraz z opiekunką dr Anną Rybak otrzymał nagrodę w konkursie „Razem dla lepszej przyszłości” – edycja dla Opiekunów Klubów. Fundatorem nagród jest Fundacja Global Compact Poland, zaś organizatorem konkursu Centrum Nauki Kopernik z siedzibą w Warszawie.
Nagrodzony projekt nosi nazwę „Matematyka Małego Księcia” i będzie realizowany w okresie listopad 2024 - maj 2025 na Uniwersytecie w Białymstoku i w Szkole Podstawowej nr 11 w Białymstoku
Cele projektu to:
Jako punkt wyjścia do realizacji projektu proponujemy analizę treści książki „Mały Książę" -jest to pozycja ogólnie znana. Następnym krokiem będzie wykonywanie eksperymentów inspirowanych literaturą: geometrycznych na bazie planet z „Małego Księcia", różnych matematycznych związanych z postaciami literackimi, badanie własności figur geometrycznych z ilustracji itp. Źródłem inspiracji będzie literatura polska, białoruska, ukraińska i ewentualnie innych narodów, jeśli dzieci innych narodowości wezmą udział w projekcie.
Spodziewamy się, że projekt spowoduje:
Realizacja tego projektu może być inspirującym doświadczeniem zarówno dla dzieci, jak i nauczycieli, promując kreatywność, współpracę i szacunek dla różnorodności kulturowej.
Projekt nie tylko rozwinie umiejętności matematyczne, ale także wzmocni więzi społeczne, promuje edukację i przyczyni się do rozwoju lokalnej społeczności.
Kluby Młodego Odkrywcy
Rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez zwiększenie kreatywności uczniów i samodzielne formułowanie zadań do rozwiązania
W czasie egzaminu ośmioklasisty najwięcej trudności stwarzają uczniom zadania związane z rozwiązywaniem problemów. Podobna sytuacja występuje także w czasie egzaminu maturalnego z matematyki. Co roku najsłabiej wypadają wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki i najwięcej uczniów nie zdaje matury z powodu tego przedmiotu.
Jedną z przyczyn powyżej sytuacji jest zbyt słaby nacisk na rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów w czasie nauczania matematyki.
Według prof. Gruszczyk Kolczyńskiej „Szkoła realizuje zajęcia z edukacji matematycznej, na której przerabia niedobre podręczniki, kartka po kartce, strona po stronie. Natomiast nie uczy ani myślenia, ani działalności matematycznej.”
Stawianie w czasie edukacji matematycznej dużego nacisku na stronę formalną w nauczaniu matematyki sprawia, że czynne przejęcie inicjatywy przez uczniów w stawianiu zagadnień i sprawdzaniu hipotez jest dla nich bardzo trudne. Dlatego pożądane jest stwarzanie sytuacji dydaktycznych, w czasie których uczeń najpierw wyznacza samodzielnie cel do osiągnięcia w problemie matematycznym, a następnie będzie dobierał odpowiednio metody rozwiązania.
Więcej informacji: link
Podsumowanie Roku w Klubach Młodego Odkrywcy 2023/2024
Seminarium dla nauczycieli matematyki
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.