PJM - tłumacz języka migowego


Konkurs na Eksperyment Matematyczny

Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Makuszyńskiego w Białymstoku oraz Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki przy Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku ogłaszają pod honorowym patronatem Podlaskiego Kuratora Oświaty kolejną edycję Konkursu na Eksperyment Matematyczny.

Celem konkursu jest:

  • popularyzacja matematyki, kształtowanie i wzmacnianie zainteresowania matematyką,
  • zainteresowanie uczniów metodą badawczą i samodzielnym odkrywaniem praw rządzących światem,
  • pokazanie matematyki od strony twórczej, poszukującej, nie tylko oczekującej na bierne jej przyswojenie przez uczniów.

Konkurs ma charakter międzynarodowy. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie szkół podstawowych klas VI-VIII oraz szkół ponadpodstawowych, którzy chcą poznawać matematykę poprzez wykonywanie pracy badawczej.

Szczegółowe informacje i regulamin konkursu zawierający m. in. kryteria oceniania prac znajdują się pod linkiem: link

Wszelkie pytania można kierować do dr Anny Rybak, a.rybak@uwb.edu.pl.

Termin nadsyłania prac upływa 15 maja 2025 roku.


Konkurs "Matematyka w moim zawodzie 2025"

Konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki przy Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku oraz Zespół Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa ogłaszają trzecią edycję konkursu „Matematyka w moim zawodzie”.

Celem konkursu jest:

  • popularyzacja matematyki,
  • kształtowanie oraz wzmacnianie zainteresowania matematyką,
  • pogłębianie kompetencji matematycznych uczniów,
  • kształcenie umiejętności łączenia treści matematycznych z otaczającym światem, w szczególności z wybranym zawodem.

Zadanie konkursowe polega na:

  • wykonaniu zdjęcia ukazującego dowolny aspekt matematyki związany z wybranym zawodem oraz opisaniu związków treści zdjęcia z matematyką, oraz
  • samodzielnym ułożeniu treści zadania matematycznego, związanego ze specyfiką wybranego wyżej zawodu i rozwiązaniu tego zadania

W konkursie może wziąć udział każdy uczeń szkoły ponadpodstawowej. W przypadku uczniów szkół przygotowujących do wykonywania konkretnego zawodu praca powinna dotyczyć matematyki w tym właśnie zawodzie, w przypadku uczniów liceów ogólnokształcących praca może dotyczyć wymarzonego zawodu

Zachęcamy do udziału
Oprócz nagród rzeczowych organizatorzy przewidują też oceny z matematyki

Pliki do pobrania
Formularz zgody 68.03KB [ .pdf ]
Regulamin konkursu 406.89KB [ .pdf ]

Matematyka Małego Księcia dostępna dla wszystkich 

Przekazujemy wszystkim zainteresowanym - uczniom, nauczycielom, rodzicom, dziadkom i wszystkim ludziom o szerokich umysłach - broszurę "Matematyka Małego Księcia".

Opracowanie powstało w ramach realizacji projektu „Matematyka Małego Księcia”, który otrzymał nagrodę w konkursie „Razem dla lepszej przyszłości” – edycja dla Opiekunów Klubów Młodego Odkrywcy. Fundatorem nagród jest Fundacja Global Compact Poland, zaś organizatorem konkursu Centrum Nauki Kopernik z siedzibą w Warszawie.

Cele projektu to:

  • poszukiwanie korelacji między matematyką i literaturą różnych narodów: polską, ukraińską, białoruską;
  • wykonywanie przez dzieci różnych narodowości eksperymentów matematycznych inspirowanych treściami zawartymi w literaturze;
  • opracowanie broszury zawierającej omawiane treści wraz z propozycją eksperymentów opartych na tych treściach;
  • pogłębienie integracji dzieci różnych narodowości;
  • zwiększenie zainteresowanie naukami ścisłymi.

Autorzy broszury to:
Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy „My, tropiciele matematyki” działającego przy Uniwersytecie w Białymstoku pod opieką dr Anny Rybak, która opatrzyła wszystkie działania komentarzem metodycznym oraz uczniowie klas VIa i VIb ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Białymstoku pod opieką wychowawczyń Bożeny Topczewskiej i Katarzyny Kołomyckiej oraz Pani Wicedyrektor Ewy Busłowskiej.

Matematyka jest wszędzie. W tym opracowaniu chcemy pokazać, w jak wielu utworach literackich tę matematykę znaleźliśmy i jak bardzo można wzbogacić swoją wiedzę z różnych dziedzin rozwiązując problemy, do których inspirują nas matematyczne odniesienia w literaturze pięknej.

Zapraszamy do znajdowania matematyki w różnych dziedzinach, w tym w literaturze. Życzymy wiele radości i entuzjazmu w podążaniu nieznanymi być może do tej pory ścieżkami poznawania świta!

Pliki do pobrania

Kluby Młodego Odkrywcy

Spotkania odbędą się 23 kwietnia 2025 (środa):

  • o godzinie 16:00 w sali 3011 - Klub My, matematycy (uczniowie szkół ponadpodstawowych),
  • o godzinie 17:00 w sali 3011 - Klub My, tropiciele matematyki (uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych).
Zapraszamy do budynku Wydziału Matematyki na kampusie UwB przy ulicy Ciołkowskiego 1M.
Pliki do pobrania

problem.png

Rozwijanie zdolności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez zwiększenie kreatywności uczniów i samodzielne formułowanie zadań do rozwiązania

W czasie egzaminu ośmioklasisty najwięcej trudności stwarzają uczniom zadania związane z rozwiązywaniem problemów. Podobna sytuacja występuje także w czasie egzaminu maturalnego z matematyki. Co roku najsłabiej wypadają wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki i najwięcej uczniów nie zdaje matury z powodu tego przedmiotu.

Jedną z przyczyn powyżej sytuacji jest zbyt słaby nacisk na rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów w czasie nauczania matematyki.

Według prof. Gruszczyk Kolczyńskiej „Szkoła realizuje zajęcia z edukacji matematycznej, na której przerabia niedobre podręczniki, kartka po kartce, strona po stronie. Natomiast nie uczy ani myślenia, ani działalności matematycznej.”

Stawianie w czasie edukacji matematycznej dużego nacisku na stronę formalną w nauczaniu matematyki sprawia, że czynne przejęcie inicjatywy przez uczniów w stawianiu zagadnień i sprawdzaniu hipotez jest dla nich bardzo trudne. Dlatego pożądane jest stwarzanie sytuacji dydaktycznych, w czasie których uczeń najpierw wyznacza samodzielnie cel do osiągnięcia w problemie matematycznym, a następnie będzie dobierał odpowiednio metody rozwiązania.

Więcej informacji: link


Podsumowanie Roku w Klubach Młodego Odkrywcy 2023/2024

W ubiegłą środę, 12 czerwca 2024 r., odbyły się ostatnie zajęcia Klubów Młodego Odkrywcy działających przy Wydziale Matematyki w roku szkolnym 2023/2024. Przez cały rok nasi uczestnicy z różnych grup wiekowych brali udział w fascynujących zajęciach matematycznych i interdyscyplinarnych, rozwijając swoje pasje i umiejętności.

Więcej informacji: link
Galeria zdjęć: link

    Seminarium dla nauczycieli matematyki

    Wydział Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku, Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki oraz Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku zapraszają NAUCZYCIELI MATEMATYKI na seminarium:
    Technologie informacyjno-komunikacyjne (i nie tylko) w kształceniu matematycznym.

    W tym roku szkolnym spróbujemy skoncentrować się na eksperymentowaniu na lekcjach matematyki. Wszyscy chcemy zainteresować bardziej naszych uczniów uczeniem się matematyki i uatrakcyjnić nasze lekcje, a jednocześnie zainspirować ich do działań twórczych i samodzielnego odkrywania wiedzy matematycznej.

    Porozmawiamy również o potrzebach i oczekiwaniach nauczycieli w zakresie tematyki poruszanej na naszym seminarium i spróbujemy nakreślić ramowy plan współpracy na rozpoczynający się rok szkolny.

    Seminarium odbędzie się 26 września 2024 roku (czwartek) o godzinie 16.30 w sali 3011 w budynku Wydziału Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku na kampusie przy ul. Ciołkowskiego 1M.

    Zainteresowanych nauczycieli szkół różnych typów serdecznie zapraszamy


    ©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

    W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.