Wydział Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku, Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki oraz Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku zapraszają NAUCZYCIELI MATEMATYKI na seminarium:
Technologie informacyjno-komunikacyjne (i nie tylko) w kształceniu matematycznym.
W tym roku szkolnym spróbujemy skoncentrować się na eksperymentowaniu na lekcjach matematyki. Wszyscy chcemy zainteresować bardziej naszych uczniów uczeniem się matematyki i uatrakcyjnić nasze lekcje, a jednocześnie zainspirować ich do działań twórczych i samodzielnego odkrywania wiedzy matematycznej.
Porozmawiamy również o potrzebach i oczekiwaniach nauczycieli w zakresie tematyki poruszanej na naszym seminarium i spróbujemy nakreślić ramowy plan współpracy na rozpoczynający się rok szkolny.
Seminarium odbędzie się 26 września 2024 roku (czwartek) o godzinie 16.30 w sali 3011 w budynku Wydziału Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku na kampusie przy ul. Ciołkowskiego 1M.
Zainteresowanych nauczycieli szkół różnych typów serdecznie zapraszamy
Pliki do pobrania
Początki seminarium sięgają roku 2007, kiedy to w Instytucie Informatyki stanowiącym wówczas część Wydziału Matematyki i Informatyki zostały zapoczątkowane spotkania nauczycieli matematyki pod hasłem „Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu matematycznym”. Podczas tych spotkań omawiane były głównie problemy dotyczące korzystania z komputerów w na lekcjach matematyki – zarówno od strony obsługi oprogramowania dydaktycznego, jak i metodyki jego wykorzystania. Z czasem tematyka spotkań została rozszerzona o różne problemy interesujące nauczycieli, spotkania przekształciły się w regularne comiesięczne seminarium, zaś z chwilą powstania Centrum seminarium stało się jedną z jego aktywności i w pewnym stopniu przekształciło się w forum wymiany dobrych praktyk i doświadczeń.
Seminarium prowadzą:
- Anna Rybak - koordynator Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki,
- Hanna Mąka - doradca metodyczny ds. matematyki w zakresie szkoły ponadpodstawowej w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.
W ciągu lat funkcjonowania wśród tematów zajęć seminarium znalazły się między innymi następujące zagadnienia:
- regularny przegląd nowości w zakresie oprogramowania edukacyjnego wspomagającego kształcenie matematyczne, nowych materiałów dydaktycznych oraz ciekawostek z konferencji dla nauczycieli (np. kolejnych Krajowych Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki),
- metodyczne aspekty wykorzystania oprogramowania edukacyjnego wspomagającego kształcenie matematyczne, doradztwo nauczycielom w tym zakresie,
- innowacje pedagogiczne,
- koncepcja współpracy nauczyciela matematyki z nauczycielem informatyki;
- aktywizacja uczniów na lekcji matematyki prowadzonej z wykorzystaniem technologii informacyjnej w różnorodnych warunkach sprzętowo-lokalowych,
- metodyka wykorzystania tablicy multimedialnej w celu aktywizacji uczniów do zachowań twórczych podczas lekcji matematyki,
- metoda lekcji odwróconej,
- e-learning w kształceniu matematycznym (pod kątem wykorzystania ogólnie dostępnych materiałów dydaktycznych) - przed pandemią i koniecznością przejścia na nauczanie zdalne,
- generowanie pomysłów na pracownię matematyczną naszych marzeń (i pomysłów na realizację tych marzeń),
- gry matematyczne z zakresu logiki – co to jest gra matematyczna, czy możemy sami ją zbudować, czy tylko liczyć na zakupy, czy już może w swojej pracy z takimi grami spotkaliśmy się, tylko nie potraktowaliśmy ich jako gry z tej kategorii,
- prezentacja zestawów gier edukacyjnych „Matematyka na planszy” dla szkół podstawowych i dla szkół średnich,
- zajęcia warsztatowe z zakresu wykorzystania zestawu gier matematycznych „Matematyka na planszy”,
- możliwości wspomagania rozwoju uczniów zdolnych poprzez działania Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci,
- możliwości organizowania polsko-niemieckich spotkań młodzieży poprzez współpracę z Polsko-Niemiecką Współpracą Młodzieży (PNWM) – organizacją międzynarodową umożliwiająca takie spotkania,
- eTwinning - platforma dla nauczycieli w Europie pozwalająca na nawiązywanie kontaktów, współpracę przy projektach i dzielenie się pomysłami,
- Archipelag Matematyki – propozycja Politechniki Warszawskiej poznawania matematyki w atrakcyjny sposób skierowana do uczniów oraz propozycja organizowania pracy uczniów skierowanej do nauczycieli,
- dowodzenie twierdzeń,
- koncepcja Klubu Młodego Odkrywcy Matematyki i rekrutacji młodzieży do tego Klubu,
- zmiany w podstawach programowych – wielokrotnie, zawsze, gdy takie zmiany były wprowadzane,
- gamifikacja na lekcjach matematyki,
- pamięciowe zadania matematyczne nie tylko dla matematyków – kształcenie umiejętności szacowania wyników, szybkiego podejmowania decyzji i łączenia wiedzy z różnych dziedzin,
- metoda WebQuest,
- metodyka kształcenia matematycznego poprzez doświadczanie nauki przez uczniów na różnych etapach kształcenia,
- wizualizacja treści matematycznych jako środka umożliwiającego lepsze zrozumienie przez uczniów nauczanych tematów,
- escape room na lekcjach matematyki,
- Jak pokazywać przydatność i zastosowania matematyki podczas realizacji podstawy programowej?
- budowanie w uczniach wiary w siebie, w ich możliwości zrozumienia matematyki, jej nauczenia się i polubienia,
- pozytywna informacja zwrotna w pracy z uczniem,
- technologie informacyjno-komunikacyjne (i nie tylko) w kształceniu matematycznym
- budowanie myślących klas na lekcjach matematyki.
Podczas każdego seminarium dużo uwagi poświęca się sprawom bieżącym zgłoszonym przez uczestnikom, ich potrzebom i planowaniu pracy.
Najbliższe seminarium odbędzie się w lutym 2023 roku, gdy wszyscy wrócimy z ferii zimowych i XXXI Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki - pełni nowych sił i inspiracji.