PJM - tłumacz języka migowego

Wydział Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku, Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki oraz Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku zapraszają NAUCZYCIELI MATEMATYKI na seminarium:
Technologie informacyjno-komunikacyjne (i nie tylko) w kształceniu matematycznym.

W tym roku szkolnym spróbujemy skoncentrować się na eksperymentowaniu na lekcjach matematyki. Wszyscy chcemy zainteresować bardziej naszych uczniów uczeniem się matematyki i uatrakcyjnić nasze lekcje, a jednocześnie zainspirować ich do działań twórczych i samodzielnego odkrywania wiedzy matematycznej.

Porozmawiamy również o potrzebach i oczekiwaniach nauczycieli w zakresie tematyki poruszanej na naszym seminarium i spróbujemy nakreślić ramowy plan współpracy na rozpoczynający się rok szkolny.

Seminarium odbędzie się 26 września 2024 roku (czwartek) o godzinie 16.30 w sali 3011 w budynku Wydziału Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku na kampusie przy ul. Ciołkowskiego 1M.

Zainteresowanych nauczycieli szkół różnych typów serdecznie zapraszamy
Pliki do pobrania
Seminarium wrzesień 2024 167.62KB [ .pdf ]

Początki seminarium sięgają roku 2007, kiedy to w Instytucie Informatyki stanowiącym wówczas część Wydziału Matematyki i Informatyki zostały zapoczątkowane spotkania nauczycieli matematyki pod hasłem „Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu matematycznym”. Podczas tych spotkań omawiane były głównie problemy dotyczące korzystania z komputerów w na lekcjach matematyki – zarówno od strony obsługi oprogramowania dydaktycznego, jak i metodyki jego wykorzystania. Z czasem tematyka spotkań została rozszerzona o różne problemy interesujące nauczycieli, spotkania przekształciły się w regularne comiesięczne seminarium, zaś z chwilą powstania Centrum seminarium stało się jedną z jego aktywności i w pewnym stopniu przekształciło się w forum wymiany dobrych praktyk i doświadczeń.

Seminarium prowadzą:

  • Anna Rybak - koordynator Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki,
  • Hanna Mąka - doradca metodyczny ds. matematyki w zakresie szkoły ponadpodstawowej w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.

 W ciągu lat funkcjonowania wśród tematów zajęć seminarium znalazły się między innymi następujące zagadnienia:

  • regularny przegląd nowości w zakresie oprogramowania edukacyjnego wspomagającego kształcenie matematyczne, nowych materiałów dydaktycznych oraz ciekawostek z konferencji dla nauczycieli (np. kolejnych Krajowych Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki),
  • metodyczne aspekty wykorzystania oprogramowania edukacyjnego wspomagającego kształcenie matematyczne, doradztwo nauczycielom w tym zakresie,
  • innowacje pedagogiczne,
  • koncepcja współpracy nauczyciela matematyki z nauczycielem informatyki;
  • aktywizacja uczniów na lekcji matematyki prowadzonej z wykorzystaniem technologii informacyjnej w różnorodnych warunkach sprzętowo-lokalowych,
  • metodyka wykorzystania tablicy multimedialnej w celu aktywizacji uczniów do zachowań twórczych podczas lekcji matematyki,
  • metoda lekcji odwróconej,
  • e-learning w kształceniu matematycznym (pod kątem wykorzystania ogólnie dostępnych materiałów dydaktycznych) - przed pandemią i koniecznością przejścia na nauczanie zdalne,
  • generowanie pomysłów na pracownię matematyczną naszych marzeń (i pomysłów na realizację tych marzeń),
  • gry matematyczne z zakresu logiki – co to jest gra matematyczna, czy możemy sami ją zbudować, czy tylko liczyć na zakupy, czy już może w swojej pracy z takimi grami spotkaliśmy się, tylko nie potraktowaliśmy ich jako gry z tej kategorii,
  • prezentacja zestawów gier edukacyjnych „Matematyka na planszy” dla szkół podstawowych i dla szkół średnich,
  • zajęcia warsztatowe z zakresu wykorzystania zestawu gier matematycznych „Matematyka na planszy”,
  • możliwości wspomagania rozwoju uczniów zdolnych poprzez działania Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci,
  • możliwości organizowania polsko-niemieckich spotkań młodzieży poprzez współpracę z Polsko-Niemiecką Współpracą Młodzieży (PNWM) – organizacją międzynarodową umożliwiająca takie spotkania,
  • eTwinning - platforma dla nauczycieli w Europie pozwalająca na nawiązywanie kontaktów, współpracę przy projektach i dzielenie się pomysłami,
  • Archipelag Matematyki – propozycja Politechniki Warszawskiej poznawania matematyki w atrakcyjny sposób skierowana do uczniów oraz propozycja organizowania pracy uczniów skierowanej do nauczycieli,
  • dowodzenie twierdzeń,
  • koncepcja Klubu Młodego Odkrywcy Matematyki i rekrutacji młodzieży do tego Klubu,
  • zmiany w podstawach programowych – wielokrotnie, zawsze, gdy takie zmiany były wprowadzane,
  • gamifikacja na lekcjach matematyki,
  • pamięciowe zadania matematyczne nie tylko dla matematyków – kształcenie umiejętności szacowania wyników, szybkiego podejmowania decyzji i łączenia wiedzy z różnych dziedzin,
  • metoda WebQuest,
  • metodyka kształcenia matematycznego poprzez doświadczanie nauki przez uczniów na różnych etapach kształcenia,
  • wizualizacja treści matematycznych jako środka umożliwiającego lepsze zrozumienie przez uczniów nauczanych tematów,
  • escape room na lekcjach matematyki,
  • Jak pokazywać przydatność i zastosowania matematyki podczas realizacji podstawy programowej?
  • budowanie w uczniach wiary w siebie, w ich możliwości zrozumienia matematyki, jej nauczenia się i polubienia,
  • pozytywna informacja zwrotna w pracy z uczniem,
  • technologie informacyjno-komunikacyjne (i nie tylko) w kształceniu matematycznym
  • budowanie myślących klas na lekcjach matematyki.

Podczas każdego seminarium dużo uwagi poświęca się sprawom bieżącym zgłoszonym przez uczestnikom, ich potrzebom i planowaniu pracy.

Najbliższe seminarium odbędzie się w lutym 2023 roku, gdy wszyscy wrócimy z ferii zimowych i XXXI Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki - pełni nowych sił i inspiracji.

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.