PJM - tłumacz języka migowego

logokmo.png

Klub Młodego Odkrywcy (KMO) to program koordynowany przez Centrum Nauki Kopernik (CNK) w Warszawie, który stanowi rozbudowaną sieć klubów działających w Polsce i za granicą. Więcej informacji o programie znajduje się na stronie www.kmo.org.pl.

W Klubie Młodego Odkrywcy bazuje się na naturalnej ciekawości uczestników, która jest niezależna od poziomu posiadanej wiedzy dlatego w zajęciach klubu mogą uczestniczyć uczniowie o różnych zainteresowaniach. Klubowicze pracują metodą badawczą, opiekun stawia przed nimi problem a oni eksperymentują, obserwują i wyciągają wnioski. To właśnie samodzielne znalezienie rozwiązania jest najważniejsze, daje najwięcej satysfakcji i pozwala lepiej zrozumieć i zapamiętać nawet skomplikowane zależności. Tu nie ma ocen, tu najważniejszy jest proces doświadczenia, nawet niezależnie od otrzymanych wyników. Wszyscy, uczestnicy i opiekun stawiają pytania badawcze i wszyscy wytrwale poszukują odpowiedzi, obserwują i wyciągają wnioski (Karta Klubu Młodego Odkrywcy).

Od 2018 r. Uniwersytet w Białymstoku jest partnerem regionalnym Centrum Nauki Kopernik w programie KMO w regionie podlaskim.

W 2019 r. w Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki na Wydziale Matematyki zostały założone dwa Kluby Młodego Odkrywcy o profilu matematycznym skierowane do uczniów szkół podstawowych (klasy V-VIII)  oraz uczniów szkół ponadpodstawowych współprowadzone przez dr Annę Rybak i dr Justynę Makowską. Inicjatywa klubu o tematyce tylko matematycznej jest nowa, jako pierwsi chcieliśmy pokazać, że Królową Nauk też można odkrywać i doświadczać eksperymentalnie. Uczniowie zainspirowania tematami zaproponowanymi przez opiekunów na nowo odkrywają pojęcia i zależności matematyczne oraz poznają wybitnych matematyków. Ze względu na duże zainteresowanie działaniami Klubu wśród młodszych uczniów i ich rodziców w 2022r. został założony trzeci klub skierowany do uczniów klas II – IV szkoły podstawowej.

Aktualnie działające Kluby Młodego Odkrywcy przy CKUM:

  • „My, matematyczni podróżnicy”, adresowany do uczniów szkół podstawowych, klasy II – IV, prowadzący dr Justyna Makowska
  • „My, tropiciele matematyki” adresowany do uczniów szkół podstawowej, klasy V-VIII, prowadzący dr Anna Rybak
  • „My, matematycy”, adresowany do uczniów szkół ponadpodstawowych, prowadzący dr Anna Rybak/ dr Justyna Makowska

Zajęcia w Klubie odbywają się cyklicznie: raz w miesiącu w przedostatnią środę miesiąca i trwają 60 min. Miejsce zajęć to Wydział Matematyki UwB, ul. Ciołkowskiego 1M, Białystok.

W roku szkolnym 2023/2024 ustalono następujące godziny spotkań

  • uczniowie ze szkoły podstawowej godz. 17:00 sala 3011 (klasy V-VIII) i sala 3008 (klasy II-IV),
  • uczniowie ze szkoły ponadpodstawowej godz. 16:00 sala 3011.

Harmonogram spotkań: 20.09.2023, 18.10.2023, 22.11.2023, 20.12.2023

Każde spotkanie zaczynamy się od postawienia problemu badawczego zaproponowanego przez opiekuna, następnie uczestnicy poszukują odpowiedzi wykonując eksperymenty na przyniesionych materiałach.

Zapraszamy do współpracy Rodziców i  Opiekunów.

Rodzie i Opiekunowie, jeżeli macie ciekawy temat, którym chcielibyście się podzielić, to zapraszamy do poprowadzenia zajęć w naszych Klubach. W celu omówienia szczegółów zapraszamy do kontaktu z osobami prowadzącymi Kluby: j.makowska@uwb.edu.pl, a.rybak@uwb.edu.pl.

 Zapraszamy na zajęcia

Zajecia w Klubie Młodych Odkrywców "My, matematyczni podróżnicy" dla klas II-IV odbędą się we środę 20.09.23 o godz. 17:00 sala 3008 na Wydziale Matematyki w Kampusie UwB.

Co będziemy robić:
Będziemy poszukiwać równowagi ciał. Odpowiemy sobie na pytania: czy każde ciało może być w równowadze? Gdzie jest środek ciężkości?
Zostaną również przedstawione zasady działania Klubu Młodego Odkrywcy.

Co należy przynieść:
Na najbliższe zajęcia proszę o przyniesienie:

  • puszki po napoju,
  • groch lub fasola jaś lub inny sypki produkt
  • nożyczki, klej

Osoby zainteresowane udziałem dziecka w comiesięcznych zajęciach Klubu proszę o wysłanie zgłoszenia zawierającego imię i nazwisko dziecka oraz wiek na adres mailowy prowadzącego zajęcia (j.makowska@uwb.edu.pl) do 13.09.2023. Zakwalifikowani uczestnicy zostaną poinformowani mailowo, nie później niż do 17.09.23.

Zajęcia będą odbywały się 1 raz w miesiącu, w przedostatnią środę miesiąca. W tym roku szkolnym zależy mi na stałej grupie młodych odkrywców, tak aby uczestnicy mogli zaplanować sami swoje eksperymenty.

Zajęcia w marcu 2023

Promieniowanie UV.

Dnia 22.03.2023 uczniowie klas II-IV z klubu „My, matematyczni podróżnicy” odwiedzili Wydział Chemii UwB.  Mając do dyspozycji profesjonalne laboratorium oraz przedmioty codziennego użytku poszukiwali odpowiedzi na pytania: Dlaczego słońce jest takie jasne? Czym jest i jak możemy wykorzystywać promieniowanie ultrafioletowe? Dlaczego banknoty świecą?

 marzec1.jpgmarzec2.jpgmarzec3.jpgmarzec4.jpg

 Geometryczne dowody Twierdzenia Pitagorasa.

Dnia 22.03.2023 uczniowie klas V-VIII szkoły podstawowej z Klubu „My, tropiciele matematyki” starali się udowodnić twierdzenie Pitagorasa metodą geometryczną, czyli przekształcając jedne figury geometryczne w inne (po wcześniejszych zajęciach mieli już doświadczenie w wykonywaniu takich przekształceń). W nagrodę za dorównanie intelektualne Panu Pitagorasowi badali swój czas reakcji na pewne akcje komputera oraz planowali wirtualny bar szybkiej obsługi – czyli zabawa w początkującego przedsiębiorcę.

Modelowanie matematyczne związane z bryłami.

Dnia 22.03.2023 uczniowie szkół ponadpodstawowych z Klubu „My, matematycy” stosowali modelowanie matematyczne do rozwiązywania problemów praktycznych związanych z:bryłami tj. podpowiadali pająkowi, jaką najkrótszą drogą może dotrzeć do muchy w piwnicy, która ma kształt sześcianu oraz zastanawiali się, który kawałek pokrojonego kulistego chleba będzie miał najwięcej skórki.

 marzec5.jpgmarzec6.jpgmarzec7.jpgmarzec8.jpgmarzec9.jpg


Zajęcia w lutym 2023

Odbicia lustrzane, wielokąty i symetryczne obrazy.

Dnia 15.02.2023 uczniowie klas II-IV z klubu „My, matematyczni podróżnicy”, dalej zajmowali się odbiciami lustrzanymi, tym razem obserwując odbicia powstające w dwóch lub więcej lustrach. Odkrywali związek ilości widocznych obrazów lustrzanych od kąta nachylenia luster oraz tworzyli symetryczne obrazy.

luty1.jpgluty2.jpgluty3.jpgluty4.jpg

Dowodzenie Twierdzenie Pitagorasa, zagadki z zapałkami – pierwsze zajęcia w ramach projektu „Eksperymentuj międzynarodowo”

Dnia 15.02.2023 uczniowie klas V-VIII szkoły podstawowej z Klubu „My, tropiciele matematyki” rozwiązywali „zagadki zapałczane” z zakresu arytmetyki i geometrii, a następnie starali się udowodnić twierdzenie Pitagorasa metodą geometryczną, czyli przekształcając jedne figury geometryczne w inne. Były to pierwsze zajęcia w ramach projektu „Eksperymentuj międzynarodowo:

 luty5.jpgluty6.jpgluty7.jpg

 

Zadania z różnych stron świata – pierwsze zajęcia w ramach projektu „Eksperymentuj międzynarodowo”

Dnia 15.02.2023 uczniowie szkół ponadpodstawowych z Klubu „My, matematycy” rozwiązywali problemy praktyczne, które pojawiają się na egzaminach lub konkursach w różnych krajach, a które wymagają niestandardowego, twórczego myślenia, nie wymagają natomiast bardzo zaawansowanej wiedzy matematycznej. Uczyli się, jak łączyć ze sobą wiadomości i umiejętności z różnych działów matematyki, aby skutecznie rozwiązywać problemy praktyczne. Były to pierwsze zajęcia w ramach realizowanego projektu „Eksperymentuj międzynarodowo”.

luty8.jpgluty9.jpgluty10.jpgluty11.jpg


Zajęcia styczniowe 2023

Światło, symetria lustrzana i szyfr Leonarda

Dnia 18.01.2023 młodsza grupa Klubowiczów (klasa II –IV) poznawała tajniki odbić lustrzanych - symetrii osiowej. Najpierw badali jak rozchodzi się światło i pod jakim kątem się odbija od lustra, następnie ćwiczyli symetryczne odbicia liter aby móc pisać szyfrem Leonarda da Vinci.

kmo01202311.jpgkmo01202310.jpgkmo0120239.jpgkmo0120238.jpgkmo0120237.jpgkmo0120236.jpgkmo0120235.jpgkmo0120234.jpg

Przekształcenia geometryczne i logiczna zagadka

Na zajęciach 18.01.23 dwie grupy starszych klubowiczów (uczniowie klas V-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych) zajmowali się przekształceniami jedne figury geometryczne w inne i uczyli się uzasadniania matematycznej poprawności podejmowanych przez siebie decyzji. Oczywiście każda z grup wiekowych robiła na swoim poziomie „zaawansowania matematycznego”.

kmo0120233.jpgkmo0120232.jpgkmo0120231.jpg


Zajęcia grudniowe 2022

Pomiar długości krzywych

Na zajęciach 14.12.22 szukaliśmy sposobów i narzędzi do pomiaru długości różnych oczywiście podążając śladami wielkich odkrywców tj. Archimedes czy Leonardo da Vinci. W trakcie zajęć stworzyliśmy krzywomierze i używaliśmy longimetru Steinhausa.

Materiały:

kmo1220227.jpgkmo1220226.jpgkmo1220225.jpg

Geometria sferyczna

Podczas poprzednich zajęć zaczęliśmy już pracować na powierzchni kuli, czyli sferze, odkryliśmy podstawowe prawa geometrii sferycznej. Podczas zajęć 14.12.22 dwie grupy starszych klubowiczów (uczniowie klas V-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych) wykonywali konstrukcje na modelach sfery z użyciem specjalnych przyrządów geometrycznych, aby rozwiązywać problemy związane z wielokątami i okręgami w geometrii sferycznej.

kmo1220224.jpgkmo1220223.jpgkmo1220222.jpg
kmo1220221.jpg


Zajęcia w listopadzie 2022

Podróż z Syrakuz do Monte Carlo – część II

Na zajęciach 16.11.22 młodsza grupa Klubowiczów (kl. II-IV) kontynuowała zajęć "Podróż z Syrakuz do Monte Carlo", w ramach których poszukiwali metody na obliczanie pól nietypowych obszarów. W trakcie listopadowych zajęć podążaliśmy śladami sławnych matematyków: Archimedesa oraz Stanisława Ulama.

 

Podział sferycznej pizzy

Podczas poprzednich zajęć badaliśmy problem podziału koła przy użyciu n prostych i szukaliśmy związku tego problemu z odkryciami wielkiego matematyka Gaussa. Na zajęciach 23.11.22 dwie grupy starszych klubowiczów (uczniowie klas V-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych) rozwiązywali problem podziału powierzchni kuli (sfery) przy użyciu n sferycznych prostych, a przy okazji  odkrywali podstawy geometrii sferycznej i badali, jak różnią się własności figur geometrycznych narysowanych na powierzchni zakrzywionej od tych, które konstruujemy na płaszczyźnie.


Zajęcia w październiku 2022

Podróż z Syrakuz do Monte Carlo – część I

Na zajęciach 19.10.2022 Grupa najmłodsza (uczniowie klas II-IV) podążali śladami Archimedesem – poszukując różnych metod obliczania pól powierzchni nieregularnych obszarów.

kmo1020228.jpgkmo1020227.jpgkmo1020226.jpg
kmo1020226.jpg

Co wspólnego ma dzielenie pizzy z odkryciami Gaussa?

Na zajęciach 19.10.22 dwie grupy starsze (uczniowie klas V-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych) podążali śladami wielkiego matematyka Gaussa i badali co wspólnego ma dzielenie pizzy z odkryciami Gaussa. Do swoich badań oprócz pałeczek do sushi używali programu GeoGebra.

kmo1020224.jpgkmo1020223.jpgkmo1020222.jpg
kmo1020221.jpg


Zajęcia we wrześniu 2022

Twierdzenie Pika na geoplanie

Na zajęciach 28,09,2022 odkrywaliśmy metodę obliczania pola wielokąta umieszczonego na płaszczyźnie w pewien szczególny sposób. Metoda ta nie wiąże się w żaden sposób ze znanymi nam wzorami na pola figur i jest jak udało się nam odkryć – jest bardzo prosta. Udało się nam podążyć  tym samym ścieżkami matematyka Georga Alexandra Picka, który zrobił to około 100 lat temu.

Materiały:

Zajęcia we wrześniu 2021

Na dobry początek – powrót do spotkań stacjonarnych w Klubach Młodego Odkrywcy

22 wrześniu 2021 roku wróciliśmy do spotkań stacjonarnych w naszych Klubach Młodego Odkrywcy. Spotkanie wrześniowe po długim okresie niewidzenia się poświęcone było odkrywaniu rachunku prawdopodobieństwa a także rozwiązywaliśmy problemy znane i nieznane – tak na dobry początek roku szkolnego. Poruszane zagadnienia

  • odgrywaliśmy rolę kurczaków rozwiązując problem:

W stodole siedzi spokojnie w kręgu sto kurczaków. Nagle każdy kurczak dziobie losowo wybranego kurczaka z lewej lub prawej strony. Jaką mam szansę, że nie zostanę dziobnięta (jeśli jestem kurczakiem, oczywiście)? Jaka jest spodziewana liczba niedziobniętych kurczaków?

Celem rozwiązywania tego problemu było intuicyjne wprowadzenie pojęcia prawdopodobieństwa, a realizowaliśmy ten cel wykonując szereg prób siedząc w kręgu i imitując dziobnięcie przez wyciągnięcie ręki w kierunku losowo wybranego sąsiada z prawej lub lewej strony, a następnie zapisując wyniki w tabeli i dokonując wnioskowania z danych empirycznych, a następnie opisując sytuację w sposób matematyczny:

  • rozwiązywaliśmy problem sprawiedliwego podziału sucharów i monet:
  • ćwiczyliśmy umiejętności rachunkowe na macie

Zajęcia październik 2021

Schemat Bernoullego i Deska Galtona

Podczas spotkania październikowego ćwiczyliśmy swoją intuicję związaną z rozkładem wyników doświadczeń losowych posługując się deską Galtona:

pazdziernik2022a.jpgpazdziernik2022b.jpgpazdziernik2022c.jpg
Materiały z zajęć:

Zajęcia w listopadzie 2021

Czy warto się zakładać

W listopadzie zadawaliśmy sobie pytanie: Czy warto się zakładać? W udzieleniu odpowiedzi na to pytanie pomógł nam rachunek prawdopodobieństwa, a rozpatrywaliśmy następujące problemy:

Problem 1. Deser palce lizać!

W pewnej szóstej klasie dawno temu spotkali się trzej uczniowie: Janek, Piotrek i Andrzej. Zdarzyło się, że wszyscy korzystali z obiadów w szkolnej stołówce. Do każdego obiadu był tam serwowany deser. Na początku roku szkolnego Janek zaproponował Piotrkowi następującą zabawę: Do końca roku szkolnego będziemy przychodzili na obiady. Niech w tym czasie o podziale naszych deserów zdecyduje los. Codziennie przed obiadem Andrzej rzuci dwa razy monetą. Jeśli raz wypadnie orzeł i raz wypadnie reszka, to ja zjem dwa desery: twój i mój. Jeśli dwa razy wypadnie orzeł, to Ty zjesz te dwa desery. Natomiast jeśli wypadnie dwa razy reszka, to każdy zje swój deser. Jak widzisz, umowa jest uczciwa, bo poza tymi trzema przypadkami innego wyniku dwóch rzutów monetą nie ma, a patrząc na te przypadki łącznie, każdy z nas ma równe szanse. Ja w jednym przypadku dostanę dwa desery, w drugim - żadnego, a w trzecim - jeden. I ty także: w jednym przypadku dostaniesz dwa desery, w innym - żadnego, a w jeszcze innym - jeden. Nie pomyśl sobie, że w zmowie z Andrzejem szykujemy jakąś sztuczkę z monetą. Gdybyś chciał, to możemy się umówić, że monetę do rzucania będziemy wybierali wspólnie, a przy rzucaniu będziemy się zmieniali. To jak, zgadzasz się na taki układ? Mielibyśmy niezłą zabawę przed obiadem. Czy ta propozycja jest uczciwa?

Problem 2. Po obiedzie trzeba pozmywać!

W pewnej rodzinie mąż i żona zawarli następującą umowę: Jeżeli któregoś dnia zmywa naczynia żona, to następnego dnia zmywa naczynia mąż. Jeżeli natomiast pewnego dnia zmywa naczynia mąż, to o tym, kto zmywa naczynia następnego dnia, decyduje losowanie za pomocą rzutu monetą.

Czy ta umowa jest sprawiedliwa? Czy każde z małżonków będzie zmywało naczynia tak samo często?

listopad2021a.jpglistopad2021b.jpglistopad2021c.jpg


Zajęcia w grudniu 2021

Rachunek prawdopodobieństwa a wybór właściwej strategii w grach

grudniu 2021 graliśmy w gry i badaliśmy, jak rachunek prawdopodobieństwa może pomóc nam przyjąć właściwą strategię gry - aby wygrać, oczywiście.

Jedną z gier był dobrze znany Zonk, czyli kot w worku:

Czy pamiętacie teleturniej Zonk!? W finale zawodnik wybierał jedną z trzech bramek. Dwie z nich były puste (a raczej znajdował się za nimi Zonk - sympatyczny kot w worku), za trzecią zaś krył się samochód. Kiedy uczestnik gry wybrał bramkę, prowadzący odsłaniał jedną z pozostałych dwóch, rzecz jasna tą  pustą, i pytał, czy zawodnik chce zamienić swój wybór. Co było w tym momencie bardziej opłacalne? Pozostać przy wyjściowym wyborze, czy go zmienić?


Zajęcia w styczniu 2022

Symetria a wybór właściwej strategii w grach

styczniu 2022 z kolei badaliśmy, czy symetria może pomóc nam przyjąć właściwą strategię gry. Graliśmy m.in. w następujące gry:

  • Symetria w grze - układanie monet

Gra dla dwóch osób. Na okrągłym stole układamy jednakowe monety. Wygrywa ten, kto położy ostatnią monetę tak, że potem nie ma już wolnego miejsca na następną. Kto ma strategię wygrywającą: rozpoczynający czy drugi gracz? Jaka jest ta strategia?

  • Symetria w grze - łamanie czekolady

Gra dla dwóch osób. Mamy tabliczkę czekolady 9x6. Pierwszy gracz przełamuje ją na dwie części, drugi dowolną z tych części na dwie części, pierwszy dowolną z trzech części na dwie części itd. Wygrywa ten gracz, który dokonuje ostatniego przełamania, po którym wszystkie cząstki będą już oddzielne. Kto ma strategię wygrywającą: rozpoczynający czy drugi gracz? Jaka jest ta strategia?

  • Symetria w grze - łączenie punktów na okręgu

Gra dla dwóch osób. Na okręgu jest 20 punktów. Gracze po kolei łączą ze sobą po dwa punkty tak, aby powstałe linie nie przecinały się. Wygrywa ten, kto połączy dwa ostatnie punkty. Znowu szukamy strategii wygrywającej.


Zajęcia w lutym 2022

Co wspólnego ma karta bankomatowa z Fibonaccim

Na zajęciach 23 lutym 2022 Klubowicze badali, co wspólnego ma karta bankomatowa z XXI wieku z wielkim matematykiem Fibonaccim, który żył na przełomie XII i XIII wieku. Doszliśmy do bardzo ciekawych wniosków.

luty2022a.jpg luty2022b.jpgluty2022c.jpgluty2022d.jpgluty2022e.jpg

Zajęcia w marcu 2022

Imieniny liczy Pi

Spotkanie Klubów w dniu 16.03.2022 było poświęcone liczbie Pi.  W związku z tym, że 14 marca obchodzony jest Dzień Liczby Pi, więc i My w tym miesiącu chcieliśmy uczcić imieniny liczby Pi poprzez doświadczalne wyznaczenie tej sławnej liczby.

marzec2022a.jpgmarzec2022b.jpgmarzec2022c.jpgmarzec2022d.jpg

Materiały z zajęć:

Zajęcia kwiecień 2022

Matematyka a żywioły - bryły platońskie jako symbole żywiołów

Na zajęciach 27.04.2022 Klubowicze poszukiwali związku pomiędzy bryłami geometrycznymi a budową świata.  Mówiliśmy o żywiołach - nie w sensie nieszczęść, które spadają na ludzkość, ale w sensie tych elementów naszego świata, które wielki filozof grecki Platon uważał za budulce całej materii i którym przyporządkował poszczególne wielościany. Oczywiście budowaliśmy też swoje wielościany.

kwiecien2022a.jpgkwiecien2022b.jpgkwiecien2022c.jpgkwiecien2022d.jpg


Zajęcia w maju 2022

Złota proporcja w logach firm, spirala Fibonacciego

Klubowicze na zajęciach 18 maja 2022 roku kontynuowali tematykę związaną z Fibonaccim, jego złotą proporcją, którą zaczęliśmy realizować w lutym 2022 roku, szukając związku karty bankomatowej z Fibonaccim. Tym razem szukaliśmy złotej proporcji w logach znanych firm oraz tworzyliśmy spiralę Fibonacciego.

maj2022a.jpgmaj2022b.jpgmaj2022c.jpgmaj2022d.jpg


Zajęcia czerwiec 2022

Podróż przez różne powierzchnie - Wstęga Möbiusa

Na ostatnich zajęciach Klubu przed wakacjami 15.06.2022 poznawaliśmy różne powierzchnie i badaliśmy ich własności.  Zrobiliśmy Wstęgę Möbiusa sklejając odpowiednio prostokątny pasek papieru i odkrywaliśmy jej własności. Oto niektóre z odkrytych przez nas własności:

  • ma tylko jedną stronę.
  • każde dwa punktu na niej da się połączyć linią nie wychodząc poza krawędź.
  • ma tylko jeden brzeg.
  • brak orientacji: wędrując po niej po dotarciu do „początku” otrzymamy odbicie lustrzane.
  • rozcięcie wstęgi Möbiusa wzdłuż jej linii środkowej nie powoduje jej rozkładu na dwa rozłączne obiekty, lecz powoduje otrzymanie dwukrotnie dłuższej, dwukrotnie skręconej obręczy (posiadającej dwie strony).
  • rozcięcie wstęgi Möbiusa wzdłuż w jednej trzeciej szerokości powoduje otrzymanie jednej węższej wstęgi Möbiusa o długości równej wyjściowej wstędze oraz splecionej z nią dwukrotnie dłuższej, dwukrotnie skręconej obręczy.

czerwiec2022a.jpgczerwiec2022b.jpgczerwiec2022c.jpg

Poruszający się motyl czyli szukamy środka ciężkości

Dnia 19 lutego 2020 roku odbyły się kolejne zajęcia Klubu My, tropiciele matematyki. Tym razem dotyczyły one fizyki i matematyki, a prowadziła je Pani Dziekan Wydziału Matematyki dr hab. Alina Dobrogowska, prof. UwB. Z kartki papieru, monet i zapałki budowaliśmy motyla, który nie tylko utrzymywał się na opuszce palca czy ostrzu nożyczek, ale też poruszał się w tej pozycji nie tracąc równowagi. Oczywiście trzeba było znaleźć środek ciężkości obiektu, a nauczyliśmy się tego środka szukać rozważając najpierw środki ciężkości różnych figur geometrycznych. Przy okazji odkryliśmy kilka własności trójkąta, które "na pierwszy rzut oka" wcale takie oczywiste nie były...

A najpiękniejsze było to, że rodzice pracowali i odkrywali matematykę z takim samym zapałem, jak ich dzieci...

    

Z jednych figur otrzymujemy inne...

17 grudnia 2019 roku odbyły się zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy My, matematycy (uczniowie szkół średnich). Tematyka dotyczyła przekształcania krzyża greckiego w kwadrat, przy czym podeszliśmy do tematu trochę inaczej niż nasi młodsi koledzy ze szkół podstawowych i po wykonaniu czynności konkretnych (cięciu krzyża greckiego na części i układaniu nowej figury) przeprowadziliśmy dwa dowody matematyczne: pokazaliśmy, że otrzymana figura jest rzeczywiście kwadratem oraz że otrzymaliśmy kwadrat o takim samym polu, jak figura wyjściowa.

A do czego nam to będzie potrzebne?

Dnia 19 listopada 2019 odbyły się kolejne zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy My, matematycy. Zajmowaliśmy się zastosowaniami trygonometrii (na wniosek Klubowiczów), a także graliśmy w gry umożliwiające pogłębianie znajomości matematyki w nietypowy sposób.

Kuliste bochenki

Dnia 22 października 2019 odbyły się kolejne zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy My, matematycy. Wróciliśmy do zadania wakacyjnego, które brzmiało: Araminta Ponsonby zabrała swoich dziesięcioro dzieci (dwa razy pięcioraczki) do piekarni Archimedes, gdzie wypiekane są kuliste bochenki. Araminta lubi tam chodzić, bo każdy bochenek pokrojony jest na dziesięć kromek jednakowej grubości, więc każde dziecko może dostać po jednym kawałku chleba. Na szczęście dzieci mają różne apetyty, więc to, że kromki mają różne objętości nie jest problemem. Ale cała dziesiątka uwielbia skórkę i tutaj już mamy problem, bo każdy chce dostać jej jak najwięcej. Który kawałek ma najwięcej skórki? Opisz swoje badania i uzasadnij wniosek.

Zadanie to (umieszczone przez Iana Stewarta w jednej jego książek popularyzujących matematykę, ale nie napiszę w której, aby odwiedzający tę stronę nie zaglądali przedwcześnie do rozwiązania) na poprzednich zajęciach rozwiązywaliśmy "intuicyjnie" korzystając z modelu w postaci globusa i jednego ze znakomitych odkryć Archimedesa. Tym razem rozwiązywaliśmy je "szkolnymi" metodami, korzystając z wzorów, ale ponownie kluczowe było znowu odniesienie do wspomnianego odkrycia Archimedesa. I teraz pytanie do odwiedzających: które osiągnięcie Archimedesa jest tutaj tak ważne? Może poniższy obraz będzie pomocny:


Źródło: https://brainly.pl/zadanie/3221025

Zachęcamy do samodzielnej pracy nad zadaniem, zaś przemyślenia i ewentualne zdjęcia można przysłać na adres: ckum@math.uwb.edu.pl.

Można też po prostu przyjść na nasze następne zajęcia i uczestniczyć osobiście w kolejnych doświadczeniach. W roku 2019 zajęcia odbędą się jeszcze 19 listopada i 17 grudnia o godzinie 17.00 - jak zwykle w sali 3011 w budynku Wydziału Matematyki na kampusie UwB, ul. Ciołkowskiego 1M.

Po uporaniu się z zadaniem zajmowaliśmy się węzłami na wstążce, papierze i badaliśmy związek tych węzłów z jabłkiem - podobnie jak młodsi koledzy poprzedniego dnia. Zapewniam, że dla licealistów to zagadnienie było równie pasjonujące jak dla Klubowiczów ze szkół podstawowych.

Teoria węzłów

Dnia 1 października 2019 odbyły się kolejne zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy My, matematycy.

Zajmowaliśmy się teorią węzłów, posługując się przyniesionymi z domu sznurkami, a także zgłębialiśmy zastosowania tej teorii.

Klub Młodego Odkrywcy My, matematycy rozpoczął działalność!

Dnia 11 czerwca 2019 roku odbyło się spotkanie uczniów klas I-II szkół ponadpodstawowych zainteresowanych udziałem w Klubie Młodego Odkrywcy. Przybyło 16 osób! Nie spodziewaliśmy się tak szerokiego oddźwięku, więc bardzo się cieszymy.

Pierwsze zajęcia poprowadziła dr Anna Rybak. Dotyczyły one podstaw topologii, której tajniki zgłębialiśmy przy pomocy plasteliny. M. in. wykazywaliśmy, że obwarzanek można przekształcić w kubek wykonując operacje dozwolone w topologii. Zastanawialiśmy się, co rozumiemy pod pojęciem "własności figury" i które z własności są niezmienne w topologii.

Klub "My, matematycy" został już zarejestrowany na stronie kmo.org.pl.

Harmonogram spotkań w przyszłym roku szkolnym ustalimy we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami we wrześniu 2019 i ogłosimy na stronie https://matematyka.uwb.edu.pl/centrum-kreatywnego-uczenia-sie-matematyki.

Zapraszamy do współpracy wszystkich chętnych Rodziców, Opiekunów i Nauczycieli. Każdy z Państwa może poprowadzić zajęcia w Klubie, jeżeli ma ciekawy temat.

A teraz: dobrych, spokojnych, pełnych wypoczynku wakacji życzy zespół Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki!

 

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.