Rozstrzygnięcie Konkursu na Eksperyment Matematyczny, rok 2024
Miło jest nam bardzo poinformować Państwa, że na konkurs wpłynęły prace z całej Polski oraz z trzech innych krajów: Gruzji, Armenii i Rumunii.
Zapraszamy do zapoznania się z wynikami: link
Serdecznie gratulujemy wszystkim Laureatom!
Konkurs na Eksperyment Matematyczny
Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Makuszyńskiego w Białymstoku oraz Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki przy Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku ogłaszają czwartą edycję Konkursu na Eksperyment Matematyczny. Konkurs w tym roku ma charakter międzynarodowy. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie szkół podstawowych klas VI-VIII oraz szkół ponadpodstawowych, którzy chcą poznawać matematykę poprzez wykonywanie pracy badawczej.
Aby zainspirować uczniów do eksperymentowania, pracy badawczej i samodzielnego odkrywania matematyki, we współpracy ze Szkołą Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku ogłosiliśmy w kwietniu 2021 roku po raz pierwszy Konkurs na Eksperyment Matematyczny.
Cele konkursu to:
Uczestnikami konkursu mogli być uczniowie szkół podstawowych klas VI-VIII oraz szkół ponadpodstawowych, którzy chcą poznawać matematykę poprzez wykonywanie pracy badawczej.
Zadanie konkursowe polegało na zaplanowaniu i przeprowadzeniu eksperymentu prowadzącego do wniosków o treści matematycznej, a także udokumentowaniu tego działania w formie prezentacji (zawierającej zdjęcia pokazujące przeprowadzenie eksperymentu) lub filmu i przesłaniu tej dokumentacji na wskazane adresy mailowe lub - w przypadku, gdy plik zawierający np. film jest duży - załączenie linku do miejsca, w którym został umieszczony w chmurze.
Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że dla wielu uczniów eksperymentowanie w matematyce i praca metodą badawczą to sprawy nowe, więc umieściliśmy w ogłoszeniu trochę wyjaśnień.
Co to jest eksperyment matematyczny?
Najprościej mówiąc, eksperyment matematyczny to działanie konkretne, doświadczalne, które ma na celu sprawdzenie naszego przypuszczenia dotyczącego rozwiązania jakiegoś problemu, znalezienia odpowiedzi na pytanie, które zrodziło się u nas pod wpływem zaciekawienia jakimś tematem. Na początku jest doświadczenie, czyli obserwacja zdarzeń zachodzących samoistnie lub wywołanych przez nas samych. Na przykład: zainteresowało nas, czy znając pojemność naczynia w kształcie sześcianu można obliczyć pojemność wazonu o takiej samej podstawie, ale w kształcie piramidy (oczywiście ustawionej na „czubku” przymocowanym do ozdobnej podstawki). Wykonujemy doświadczenie polegające na bezpośrednim sprawdzeniu tego poprzez przelewanie wody, czy inne podobne czynności. Pojedyncze doświadczenie nie jest jednak eksperymentem. Do fazy eksperymentowania przechodzimy dopiero wtedy, gdy świadomie i zgodnie z pewną procedurą planujemy badania zmierzające do wzbogacenia naszej wiedzy, a więc w naszym przykładzie na przykład do odkrycia związku pomiędzy objętościami wspomnianych dwóch brył.
Wspomniana procedura badawcza obejmuje następujące elementy (etapy eksperymentu):
Zaznaczyliśmy też, że uczniowskie problemy badawcze i eksperymenty nie muszą być skomplikowane. Ważne jest, aby została zastosowana metoda badawcza.
Każdego następnego roku ogłaszana jest kolejna edycja konkursu.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.