PJM - tłumacz języka migowego

Rozstrzygnięcie Konkursu na Eksperyment Matematyczny, rok 2025

Miło jest nam bardzo poinformować Państwa, że na konkurs wpłynęły prace z całej Polski oraz z trzech innych krajów: Gruzji, Armenii i Rumunii.

Prace oceniane były w dwóch kategoriach wiekowych:

  • uczniowie klas VI – VIII szkół podstawowych,
  • uczniowie szkół ponadpodstawowych.

Przy ocenie brana była pod uwagę zgodność z zasadami prowadzenia eksperymentów naukowych, oryginalność badanego problemu, estetyka i czytelność dokumentacji. Stawiane były pytania: Czy wykonanie eksperymentu jest realistyczne? Czy wzbogacona została nasza wiedza matematyczna?

Komisja zwracała też uwagę na możliwość powtórzenia eksperymentu i wykonania stosownych obliczeń przez uczniów z danej kategorii wiekowej z dowolnej szkoły realizującej program matematyki niewykraczający poza polską podstawę programową.

Komisja konkursowa złożona z pracowników Wydziału Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku oraz Szkoły Podstawowej nr 11 w Białymstoku ustaliła następujące wyniki:

W kategorii  uczniowie klas VI – VIII szkół podstawowych:

I miejsce zajmuje Maria Szyrmer z klasy VI Szkoły Podstawowej im. 24 Lutego 1863 Roku w Dobrej za pracę pt. Czy zawartość żółtka w jajku kurzym zależy od gatunku kury?

Dwa równoległe II miejsca zajmują:

  • Menyhárt Eszter i Tapasztó Eszter z klasy VI Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Kollégium és Óvoda Miskolc, Hungary, za pracę pt. A kocka el van vetve… „Csaló” dobókocka készítése és tesztelése egy Ki dob nagyobbat? Játékban (Kości zostały rzucone… Tworzenie i testowanie kostki do „oszustwa” w grze).
  • Marcel Ciupek ze Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Konstantynowie Łódzkim za pracę Wpływ stężenia nadtlenku wodoru na objętość słupa piany w chemicznym wulkanie.

Dwa równoległe III miejsca zajmują:

  • Lena Romanowicz z klasy VIII Sportowej Szkoły Podstawowej im. Ferdynanda Mareckiego w Supraślu za pracę pt. Ile prostopadłościanów można ułożyć z n sześcianów?
  • Franek Miczejko z klasy VI Sportowej Szkoły Podstawowej im. Ferdynanda Mareckiego w Supraślu za pracę pt. Jak spakować najwięcej puszek do pudełka?

Wyróżnienie w tej kategorii otrzymuje:

  • Szymon Romanowski z klasy VI Sportowej Szkoły Podstawowej im. Ferdynanda Mareckiego w Supraślu za pracę pt. Czy wzrost wpływa na długość kroku?
  • Paweł Nowak z klasy VIII Szkoły Podstawowej im. Wandy Chotomskiej w Kiełczowie za pracę pt. Ile trwa 10 sekund?

W kategorii  uczniowie szkół ponadpodstawowych:

Dwa równoległe I miejsca zajmują:

  • Furdui Daria-Octavia z Emil Racoviță high school, Cluj-Napoca, Romania, za pracę pt. The growth of plants.
  • Wiktoria Szczepanik z klasy 3DP1 IV Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi za pracę pt. Matematyka w ruchu - tętno, a tempo pływania.

Dwa równoległe II miejsca zajmują:

  • Hangan Miruna Maria  z Colegiul Național "Emil Racoviță", Cluj-Napoca, Rumunia za pracę pt.  Coding  numbers with beads.
  • Ana Bento Maia de Carvalho z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi za pracę pt. Wpływ muzyki  na  efektywność  rozwiązywania  zadań.

II miejsce zajmuje Maja Nowak z klasy 3DP1 IV Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi za pracę pt. Optimising Gear Ratios.

III miejsce zajmuje Oliwia Poleszak z klasy 2tha Zespołu Szkół nr 2 w Białymstoku za pracę pt. Czy sposób ułożenia cukierków wpływa na to, ile ich widzimy?

Wyróżnienia otrzymują:

  • Daminika Yukhnevich z klasy 3DP IV Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi za pracę pt. Does a person’s height affect their step length.
  • Jakub Pudło z klasy 3DP1 IV Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi za pracę pt. Badanie szybkości spalania świeczki.
  • Marlena Fabińska z z klasy 3DP IV Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi za pracę pt. Matematyka na śniadanie – analiza bezpiecznego lądowania jajka na patelnię.

Serdecznie gratulujemy wszystkim Laureatom!

Nagrodzone i wyróżnione prace zamierzamy wykorzystać do inspirowania dzieci i młodzieży do wykonywania eksperymentów matematycznych – w formie przykładów, że matematyki można nie tylko uczyć się z podręczników, ale też stosować ją w różnych dziedzinach do rozwiązywania różnorodnych problemów.

Nagrody prześlemy pocztą, przedtem skontaktujemy się z nagrodzonymi Uczestnikami w celu ustalenia, dokąd te nagrody wysłać, natomiast dyplomy uczestnictwa pozostałym Uczestnikom prześlemy w formie elektronicznej.

Tak więc pozostajemy w kontakcie.

W imieniu organizatorów konkursu
Nauczyciele matematyki ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Białymstoku,
 dr Anna Rybak, Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki, Wydział Matematyki UwB

Pliki do pobrania

Konkurs na Eksperyment Matematyczny 2025

Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Makuszyńskiego w Białymstoku oraz Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki przy Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku ogłaszają pod honorowym patronatem Podlaskiego Kuratora Oświaty kolejną edycję Konkursu na Eksperyment Matematyczny.

Celem konkursu jest:

  • popularyzacja matematyki, kształtowanie i wzmacnianie zainteresowania matematyką,
  • zainteresowanie uczniów metodą badawczą i samodzielnym odkrywaniem praw rządzących światem,
  • pokazanie matematyki od strony twórczej, poszukującej, nie tylko oczekującej na bierne jej przyswojenie przez uczniów.

Konkurs ma charakter międzynarodowy. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie szkół podstawowych klas VI-VIII oraz szkół ponadpodstawowych, którzy chcą poznawać matematykę poprzez wykonywanie pracy badawczej.

Szczegółowe informacje i regulamin konkursu zawierający m. in. kryteria oceniania prac znajdują się pod linkiem: link

Wszelkie pytania można kierować do dr Anny Rybak, a.rybak@uwb.edu.pl.

Termin nadsyłania prac upływa 15 maja 2025 roku.

Pliki do pobrania
©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.